Nabídka pro STŘEDNÍ ŠKOLY 2023/2024

Nabízíme vám nový přehled lekcí, které Městská knihovna ve Frenštátě pod Radhoštěm připravila pro STŘEDNÍ ŠKOLY.

Lekce jsou založeny na vzájemné interakci a dialogu mezi lektorem a studenty. Používáme metody neformálního vzdělávání, kritického myšlení, dramatizace textu ...Cílem setkání je děti seznámit s knihou, spisovatelem nebo literárním tématem, knižním fondem knihovny. Hravou, nenásilnou formou se žáci (studenti) naučí nejen orientovat v knihovně, ale hlavně pracovat s textem, knihou.

Literární lekce jsou určeny především jako podpora pro předmět český jazyk a literatura, proto si můžete objednat i lekci "na míru".

Délka trvání besedy je standardně 45 min. (není-li dohodnuto jinak). Všechny vzdělávací akce se konají ZDARMA s interaktivním využitím dokumentů knihovny. Vždy je potřeba předem dohodnout termín vzdělávací lekce, a to osobně, telefonicky nebo e-mailem.

Všechny lekce jsou zpracovány s ohledem na RVP, splňují dále uvedené klíčové kompetence a zasahují do vzdělávacích oblastí níže uvedených.


Kontakty na lektora:

  • Bc. Martina Vroblová
  • e-mail: knihovna@mufrenstat.cz, martina.vroblova@mufrenstat.cz
  • kancelář: 727 878 486

Tématické workshopy:

Jak se orientovat v knihovně

  •  setkání zaměřeno na seznámení se s prostředím knihovny, způsoby získávání knih, cestou knih od autora ke čtenáři, vysvětlení některých čtenářských zvyků - zlozvyků

Jak si vybrat knihu, která nás bude bavit?

  • Jaké knihy vybrat a jak se v nich vyznat? Které nás budou bavit a ve kterých najdeme zajímavá aktuální témata? Představení žánrů, typů literatury - knih.

Jak napsat referát?

  • v průběhu setkání se studenti seznámí s různými způsoby práce na tvorbě referátu, vysvětlíme se - jak začít, pokračovat a vytrvat. Zkusíme si jeden vytvořit.

Můžu se stát spisovatelem?

  • lekce zaměřená na tvorbu příběhů, výběr tématu budoucího příběhu, jeho zpracování, vyzkoušíme si napsat příběh.

Co a proč si lidé povídali?

  • lekce zaměřená na žánry jako je pohádka, bajka, pověst. Vysvětlíme si jejich vznik, řekneme si, jaké jsou jejich znaky, představíme si spisovatele. Pracovat s texty ve skupinách.

Literární batoh - práce s textem

  • pomocí metod kritického myšlení si rozkucháme text, najdeme důležité informace, odhadneme pokračování příběhu

Válka v literatuře, literatura ve válce

  • průlet válečnou literaturou, ukázky textů, práce s texty

Totalitní režimy kolem nás

  • Na příkladech knih a příběhů v nich si ukážeme a zažijeme nedemokratické režimy.

Zamilovaní hrdinové v literatuře - láska a nenávist v knižní podobě

  • ukázky knižních lásek ve všech možných podobách, dobách a formách

Regionální autoři

  • pomoci hry si vysvětlíme, kdo je místní autor, zkusíme si je najít


Práce s knihou, knižním textem:

V rámci setkání se seznámíme s knihou, rozečteme ji a rozebereme ji pomoci nástrojů kritického myšlení.


Dárce - Lois Lowryová

  • Formou hry si ukážeme, jak důležitá a cenná je svoboda a zjistíme, proč je důležité si pamatovat naší historii.

Polča - Guus Kuijer

  • Rodiče si nevybíráme, ale žijeme s nimi a někdy je to těžké, ale pro koho více?

Zákopy - Jim Eldridge

  • Chci být vojákem, tak lžu a bojuju. Propaganda a stud a puberťák a hrůzy války.

Voskovky - Drew Daywalt

  • Máme rádi pořádek? A máte ho vždy? Nebo věci ztrácíte a nacházíte? Na téhle dětské knize si můžeme ukázat, jak to cítí ztracené věci.

O líné babičce, O nevyřáděném dědečkovi - Alena Kastnerová

  • O stereotypech v nás a kolem nás ... babička v zástěrce s nedělní bábovkou a dědeček kutil - máme to tak?

Gorila a já - Frida Nilson

  • Láska a bezpečí v rodinném kruhu, dětském domově nebo u adoptivních rodičů?

Petr Horáček a jeho kouzelné příběhy

  • Patří knížky s obrázky a nemnoho slovy i starším čtenářům? Představíme si příběhy s dobrým koncem a zkusíme se zamyslet, jestli je potřebujeme.

Daisy Mrázková a její barevný svět

  • Projdeme se barevným světem příběhů o zvířátkách, o vztazích, o přírodě a zkusíme si najít souvislosti s naším světem.

Srpen 2023