Výsledky DOTAZNÍKU spokojenosti v naší knihovně

21.03.2019 09:12

 

Milí čtenáři, v závěru loňského roku 2018 jste se mohli zúčastnit dotazníkového šetření v naší knihovně. Zajímalo nás, jak jste s naší knihovnou spokojeni, co se vám u nás líbí/nelíbí a co byste případně změnili. Dotazníky byly dostupné v tištěné verzi v půjčovně knihovny a také on-line na našich webech.

Tímto bychom chtěli poděkovat všem, kteří vyjádřili svůj názor a také za cenné podněty a připomínky. Nyní jsme pro vás připravili vyjádření k některým vašim dotazům a námětům.

Pokud jste se dotazníkového šetření nestihli zúčastnit a chtěli byste se podělit o své nápady a připomínky, můžete kdykoliv využít kontaktní formulář na našem webu nebo e-mail: knihovna@mufrenstat.cz.


 

OTEVÍRACÍ DOBA KNIHOVNY

 

Čtenář:Nevyhovuje mi, že knihovna není otevřená ve středu. Za úvahu by stála i otevírací doba v sobotu dopoledne…“

Knihovna: Můžete si všimnout, že většina knihoven má středu jako zavírací den. Tato uzavírka je dána již historicky. Tento den byl a je vymezený pro potřebnou činnost, která se během běžného provozu v půjčovně nemůže stihnout. Také je to jediný den, který je vyhrazený pro veškerá školení knihovníků po celé ČR. Pro zajištění chodu frenštátské knihovny je tato uzavírka nezbytná. Některé knihovny od této uzavírky již upouštějí. To však záleží na možnostech dané knihovny, zda jsou schopni i personálně takovýto provoz zajistit. Což je také odpověď na možnost otevření knihovny v sobotu.

Některé čtenáře také zajímá, proč je dopoledne uzavřené dětské oddělení – dopoledne probíhají pravidelné knihovnické lekce pro školy a školky.


 

NABÍDKA KNIH

 

Čtenář:Knižní novinky jsou zařazovány celkem pozdě, některé chybí, mám na mysli třeba české autory, nebo knihy, které vycházejí jako série…“

Větší výběr knih.“

Knihovna: Na nákup knih má knihovna jasně vymezenou částku. Z této částky je knihovna schopna nakoupit v průměru 1 600 knih za rok. Ročně vyjdou desítky tisíc nových titulů, je tedy zřejmé, že nejsme schopni nakoupit všechny novinky, které vyjdou a zároveň udržovat žánrovou pestrost knižního fondu. Proto oceňujeme, když nám knihy doporučují přímo naši čtenáři. Pokud tedy víte o knize, kterou bychom v knihovně měli mít, neváhejte nás kontaktovat přes kontaktní formulář na webech knihovny, e-mailem nebo osobně v knihovně.

Proces od objednání knihy u dodavatele až po zpřístupnění knihy našim čtenářům zabere určitý čas. Knihu je nutné zpracovat podle jasně daných pravidel, aby byla snadno dohledatelná. Zda jsou novinky zařazovány pozdě, není jen otázka zpracování, ale i dodání. Stane se, že novinka je objednaná (třeba i v předobjednávce), ale dodavatel ji dodá se zpožděním. Ne vždy lze knihy nakoupit v měsíci, kdy vycházejí. Platí to pro knihy, ale i pro knižní série. Nicméně se snažíme série doplňovat. Pokud ale objevíte, že nám některý díl chybí, neváhejte nás kontaktovat. Také se může stát, že je chybějící díl ztracený (zničený) čtenářem a bohužel už nejde sehnat ani u vydavatele. 

 

 

NAVRHNĚTE PŘEDNÁŠKU, WORKSHOP…

 

Čtenář:Muzikoterapie, o vzdělávání dětí, alternativní medicína, Ladislav Zibura, cestovatelské přednášky, esoterika, tvůrčí psaní, numerologie, workshop Zero waste, trvalá udržitelnost, beseda o inovativním vzdělávání, workshop nenásilné komunikace, beseda o generových stereotypech v knihách, regionální spisovatelé, přednáška na biologické téma i pro děti, Tereza Boučková, Listování…“

Knihovna: Jsme rádi za množství návrhů na přednášky a workshopy v knihovně. Již na podzim se nám podařilo domluvit např. otevřenou debatu s českým novinářem a publicistou Erikem Taberym, seminář o Imunitě u dětí z pohledu celostní medicíny se Simonou Brusovou, Moc vůle a pravdy s Romanem Michnou nebo přednášku Bez obalu se Silvií Kladivovou

Cestovatel Ladislav Zibura je bohužel již na 2 roky dopředu zamluvený. Listování zajišťujeme pravidelně vždy v březnu (měsíc čtenářů) a v říjnu (týden knihoven).

Spisovatele do naší knihovny zveme (pro veřejnost) bohužel jen výjimečně, a to z několika důvodů. Každá přednáška zpravidla stojí peníze a čas (nejen čas přednášejícího). Snažíme se k těmto faktům přistupovat zodpovědně. Naše zkušenost je taková, že v případě, že nejde o mediálně propíraného a známého autora, je návštěvnost těchto přednášek či besed velice nízká. Samozřejmě vítáme vaše návrhy. Pokud máte o některé autory opravdu zájem, pošlete nám svůj tip.

Snažíme se vyjít vstříc i v ostatních návrzích na přednášky. Jsme rádi za každý váš tip na přednášejícího (nejen tip témat).


 

CO VÁM V KNIHOVNĚ CHYBÍ, VAŠE PODNĚTY

 

Čtenář: Teen space.“

Knihovna: V tomto případě jsme bohužel limitováni prostorem knihovny, ale rádi bychom takovýto prostor vytvořili.

Čtenář:Vystavení všech nových čísel časopisů na stolech a oknech, jak to bylo dřív. Větší nabídka časopisů o záhadách- Enigma, Epocha apod.“

Knihovna: První čísla časopisů vystavujeme na prvním stole v půjčovně pro dospělé, avšak neblokujeme jejich vypůjčení, může se tedy stát, že jsou velmi rychle rozpůjčovaná. Děkujeme za tip na časopisy, jsou již předány v návrzích na nákup.

Čtenář:Špatně se v knihovně orientuji, dříve to bylo přehlednější a ještě, pokud by nějak šlo ve čtenářském kontě – pokud dám vyhledávání podle autora, aby se označily knihy, které už jsem od něj četla…“

Knihovna: Máme v plánu vytvořit orientační plánek knihovny. Požadavek ke čtenářskému kontu je ve vývoji.

Čtenář: Přivítala bych delší dobu vypůjčení, pro mě příliš krátká.“

Knihovna: Výpůjční doba knihy je podle knihovního řádu až tři měsíce, za předpokladu, že není kniha rezervovaná dalším čtenářem. Tato lhůta je standardní lhůta ve většině knihoven. I nám se zdá jako přijatelná, za předpokladu že si čtenář nepůjčuje 40 knih najednou. Pro spokojenost všech je ideální, když jsou knihy v oběhu a neblokují se příliš dlouho.

Čtenář:Mít možnost půjčit si více než 2 e-knihy najednou, případně si zvolit zkrácenou půjčovní dobu 14 dnů pro e-knihu a objednat si další…“

Knihovna: Pravidla e-výpůjček jsou dána společností e-Reading, která nám tuto službu zpřístupňuje, nemůžeme je tedy upravovat, avšak můžeme o tom případně jednat.

Čtenář:Pohovka nebo pohodlné křeslo.“

Knihovna: Již zakoupeno.

Čtenář:Více společenských her.“

Knihovna: Pravidelně dokupujeme. Můžete nám poslat tip na konkrétní deskovou hru, kterou byste v knihovně chtěli.

Čtenář:Jedna dlouholetá pracovnice je neochotná, neusměje se, někdy z jejího chování vyplývá, že já, jakožto zákazník jsem obtěžující tvor, který nemá právo říct, co chce, dává mylné informace ohledně výpůjček (že si některé knihy nemůžu vypůjčit na delší dobu, určuje datum do kdy, nebo že si nemohu vypůjčit tolik knih kolik bych chtěla, i když v knihovním řádu je jasně napsáno 40 výpůjček současně)...“

Knihovna: Pokud jste řádný čtenář, který respektuje knihovní řád, neměla by takováto situace nastat. Avšak u problémových čtenářů (nevracejí knihy, odmítají platit upomínky, blokují knihy apod.) stanovujeme individuální opatření, jako je právě nemožnost vypůjčení většího množství knih nebo i v některých případech může dojít k blokaci služeb knihovny.

Čtenář:Chybí mi normální podlahová krytina, kvůli které by si návštěvníci nemuseli vyzouvat boty, nebo je poněkud neekologicky olepovat plastem…“

Vyměnit koberce za tmavší.“

Knihovna: Věřte nám, že s vámi naprosto souhlasíme – i nám v knihovně chybí „normální“ podlahová krytina. Především pak paní, která večer provádí úklid. „Normální krytina“, tím je myšlena krytina, která je snadno udržitelná, kdy po první ranní návštěvě čtenáře není vidět, že jsou na koberci kamínky popř. jiné stopy po obuvi či stopy po nákupní tašce na kolečkách. Rádi bychom měli v dětském oddělení koberec a v dospělém něco jiného, než je tam nyní. Knihovna je po rekonstrukci otevřená již čtvrtým rokem. Věříme, že se nám podaří, co nejdříve ve spolupráci s vedením města, docílit požadovaných změn. Nejsme to my zaměstnanci, kteří o tom rozhodují. A jen doplnění – díky alespoň za ten stroj, který, ač neekologicky, obaluje boty do fólie. Bez něj by knihovna vypadala již dnes mnohem hůře.

Čtenář:Když už jsem šla zkusit biblioschránku byla plná. Nešlo knihu vrátit.“

Knihovna: Bohužel jste právě narazili na situaci, kdy se jeden ze čtenářů rozhodl vrátit přes biblioschránku společenské hry a tím schránku ZABLOKOVAL – ostatně na schránce je napsáno, že společenské hry a CD se přes schránku vracet nemají, jak z důvodu jejich poškození, tak právě kvůli možnému zablokování biblioschránky. Věříme, že už se tato situace opakovat nebude. Respektovat naše doporučení se vyplatí, víme, proč to uvádíme:)